السيد الخميني
438
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
نمىخواهيم نفت را زير زمين نگه داريم . براى ادارهء كشور ، ما احتياج به پول نفت داريم . به هر كس كه بخرد به طور عادلانه نفت را مىفروشيم و درآمد حاصل از آن را آن طور كه صلاح ملت باشد به كار مىاندازيم . لكن به طرزى كه شاه عمل مىكند ، كه خيانت است ، ما نمىخواهيم عمل كنيم . [ حضرت عالى از نفوذ خارجيان در ايران شكايت كردهايد . ممكن است بفرماييد كه اينها از جانب چه كشورهايى هستند ؟ ] - در رأس آنها امريكاست كه نفوذ او در همهء شئون كشور معلوم است . ملت ايران به واسطهء اعمال نفوذ امريكاست كه از حكومت و دولت آن تنفر دارد . دخالت امريكا ديگر تقريباً بيواسطه است . من مىترسم كه اين دخالتها منتهى به نگرانى ملت ايران از ملت امريكا نيز بشود . بايد ملت امريكا دولت را وادار كند كه در امور داخلى كشور ما دخالت نكند كه موجب اين همه نگرانى و ناآرامى شده است . [ آيا حضرت عالى نگران اين نيستيد كه شورشهاى اخير و معضلات ايران به استقرار يك حكومت كمونيستى منجر شود ؟ ] - هر گز ، در ايران همانطور كه ديده مىشود تمام اقشار ، فرياد از اسلام و حكومت اسلامى مىزنند . كمونيست اگر هم باشد ، عدد بسيار قليلى است كه امكان هيچ فعاليت مؤثرى براى آنها نيست . ما از اين جهت هيچ اضطرابى نداريم . [ اخيراً حضرت عالى با بعضى از رهبران ديگر مخالف شاه ملاقاتهايى داشتهايد ، نظير سنجابى . آيا آنها هم با برنامههاى شما موافق هستند ؟ و توافقهايى در اين زمينه وجود دارد ؟ ] - آنها مطالبى را كه ما گفتيم تصديق كردند و با ما اظهار موافقت كردند . شخص ملى يا مذهبى در اين مسائلى كه ما طرح كرديم ترديد نخواهد كرد مگر آنكه از عمال شاه باشد . [ حضرت آيت اللَّه پيشبينى مىكنند كه در ماه آينده چه حوادثى در ايران اتفاق مىافتد ؟ ] - تا شاه در ايران است و ابرقدرتها براى نگهدارى او تلاش مىكنند ، آدمكشيها و حوادث اخير در ايران ادامه دارد ، ولى اگر شاه برود و ملت قهرمان ايران خودش امور كشورش را به دست گيرد آرامش به ايران باز گشت و حكومت اسلامى تشكيل مىشود و